کاکتوس

همه چیز درباره کاکتوس

کاکتوس

همه چیز درباره کاکتوس

کاکتوس اورئو سرئوس ترولی

اورئو سرئوس ترولی


با یک نگاه جذبش می‌شید! کاکتوس اورئو سرئوس ترولی یکی از کاکتوس‌های مورد علاقه‌ی کلکسیون‌دارهاست که پرزهای مو مانند سفید رنگ و تیغ‌هایی اطراف آن قرار گرفته است. به نام "پیر مرد کوه‌های آند" هم شناخته می‌شود. نام اصلی آن ریشه‌ی یونانی دارد و معنای آن "کوه سرئوس" است.



سرزمین مادری این کاکتوس، مناطق کوهستانی آرژانتین شمالی و بولیوی جنوبی ست به همین دلیل پرزهای زیبای مو مانند روی آن به وجود آمده تا از هوای سرد کوهستان و نور شدید آفتاب از آن محافظت کند.

گل‌های زیبا و چشم‌نواز آن در فصل تابستان نمایان می‌شوند. گل‌ها به رنگ‌های صوتی، سرخ و ارغوانی هستند و قطور و فلس‌دارند.


نگهداری از آن آسان است. در زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد و در تابستان در بین فواصل آبیاری توجه کنید که سطح خاک خشک نشود. این کاکتوس به آبیاری زیاد حساس است و ریشه‌اش دچار پوسیدگی می‌شود.

ترکیبی از خاک ماسه، پیت ماس و خاک لوم با زهکشی خوب برای این کاکتوس مناسب است، شما میتوانید از خاک مخصوص کاکتوس نیز برای این گیاه استفاده نمایید. در فصل‌های رشد از کود کاکتوس برای تقویت گیاه استفاده نمایید.

این کاکتوس به نور کامل آفتاب ولی به صورت غیر مستقیم نیازمند است و از طریق بذر قابل تکثیر است.

کاکتوس خاص و کمیاب لیتوپس

کاکتوس لیتوپس


این کاکتوس یکی از زیباترین و پر طرفدارترین کاکتوس‌ها و بومی آفریقای جنوبی‌ست. به نام‌ کاکتوس صخره‌ای و گل سنگی هم شناخته می‌شود. این گیاه برای اینکه در بیابان توسط علف‌خواران خورده نشود به صورت سنگ تکامل یافته است. لیتوپس در بافت گوشتی خود آب ذخیره کرده و در فصول بی آبی و هنگام تولید برگ از آب ذخیره شده استفاده می‌کند. برای تکثیر این گیاه نادر می‌توانید از بذر کاکتوس لیتوپس استفاده کنید.



نگهداری لیتوپس‌ها مقداری از سایر کاکتوس‌ها سخت‌تر است. به این دلیل که لیتوپس‌ها زمان رشد و خواب متفاوتی دارند و نسبت به رطوبت و آفات و مریضی‌ها حساس هستند.


این گیاه در تابستان به خواب می‌رود و در زمستان بیدار می‌شود. در واقع دوبار در سال به خواب می‌رود. لیتوپس از اواخر تابستان و با شروع سرما وارد فاز رشد می شود و در فصل زمستان شاهد رشد برگ های جدید در آن خواهید بود. این پروسه ی رشد تا ابتدای بهار ادامه دارد و پس از آن وارد فاز استراحت می شود.  زمانی که گیاه خواب است باید نور و آب کمی به گیاه برسد. در صورت عدم توجه به زمان خواب، گیاه می‌سوزد.


با آغاز سرما و شروع رشد گیاه، هفته‌ای 2 بار به گیاه آب دهید، با مشاهده ی رشد برگ های جدید در زمستان باید آبیاری را متوقف کنید تا برگ های جدید از مواد مغذی برگ های قدیمی تغذیه کنند و برگ های قدیمی از بین بروند.


پس از رشد کامل برگ های جدید آبیاری را به روال قبل انجام دهید و در فصل بهار و تابستان مقدار آبیاری را به 2 هفته یک‌بار کاهش دهید زیرا در این فصول رشد متوقف شده و گیاه استراحت می کند. برای آبیاری دقت کنید که آب با برگ ها برخورد نکند و فقط در صورتی که خاک خشک باشد آبیاری کنید.